ruční mlýnek
na semena

EN | DE

Namele, nadrtí a udělá vločky z obilí, semene, luštěnin a koření.

Proč právě ruční mlýnek Melsi?

  • Univerzální využití mlýnku pro širokou škálu surovin určených k mletí:

    • Umele vločky (z ovsa, špaldy, ječmene,…).

    • Nadrtí semena a koření (len, sezam, konopí, mák, slunečnice, dýně, vlašské ořechy, kmín, pepř, nové koření, anýz, hřebíček, badyán, hořčičné semeno,…).

    • Namele mouku z celých zrn nebo luštěnin (špalda, žito, rýže, pohanka, jáhly, červená čočka,…).

  • Převod ozubenými kolečky zaručuje 100 % funkci mletí a drcení.

  • Vysoce šetrný způsob zpracování surovin mlecími válečky.

  • Při mletí různých velikostí semen není třeba regulovat vzdálenost mlecích válečků. Všechny suroviny zpracuje v základním, optimálním nastavení.

  • V případě potřeby lze jednoduchým způsobem regulovat vzdálenost mlecích válečků aretační kličkou.

  • Zabezpečení násypky proti uvolnění při mletí aretační kličkou.

  • Namletá surovina padá přímo do dřevěné nebo porcelánové výsypky, kterou můžete využít při stolování. Tento způsob eliminuje znečištění výsypky a zajišťuje snadnou údržbu.

  • Konstrukce mlýnku zaručuje i díky otevřenému designu spolehlivost, bezproblémovou obsluhu a snadnou údržbu.

  • Každý kus je originálním výrobkem, protože při jeho výrobě představuje ruční práce nadpoloviční podíl.

  • Český výrobek z masivního buku a zdravotně nezávadné potravinářské nerezové oceli.

  • Designovaný výrobek z masivního dřeva vhodný do každé kuchyně.

Mlýnek Vám umožní připravit čerstvou surovinu v množství, jaké momentálně potřebujete, přičemž zůstanou zachovány všechny důležité živiny, které se v obilninách a semenech nacházejí jen v čerstvém stavu.


Čerstvě připravené ovesné vločky nebo jiná drcená semena mají pro náš organismus mnohem větší výživovou hodnotu i chuť, než dlouhodobě zpracované a skladované suroviny vyráběné průmyslovým způsobem. V neporušeném obilném zrnu se drží všechny výživné látky a enzymy, např. draslík, železo, fosfor, zinek, křemík, vitamin A a E, vitaminy B1 a B2. Jakmile jsou zrna rozemleta, začnou se všechny tyto látky důsledkem oxidace vytrácet a navíc mohou vznikat plísně, které produkují toxické látky. To se projeví nejen na kvalitě, ale i na chuti zpracované potraviny. Dle chuti tento vliv poznáme nejlépe u semen s vyšším podílem tuku, kdy při dlouhodobém skladování se sladká chuť mění na hořkou. Na kvalitu průmyslově zpracovaných ovesných vloček má vliv i způsob zpracování, při kterém bývají ošetřeny párou a lisovány za horka. Tímto postupem se z nich vytrácí většina cenných látek.

Ječmen

Ječmen

Ječmen má podobné složení jako pšenice, na rozdíl od pšenice však obsahuje méně glutenu (pečivo z ječné mouky je proto hutnější a těžší). Ječmen je velký pomocník při zažívacích potížích, „upravuje“ žaludek a stimuluje chutě k jídlu. V tradiční medicíně se používá ke zlepšení stavu střev, žlučníku, nervu a krve. Redukuje nádorové onemocnění, otoky a nadměrnou laktaci (produkci mléka u kojících maminek).

Oves

Oves

Oves obsahuje dvojnásobné množství tuků než mnohem častěji používaná pšenice, a také více sacharidů a proteinů. Je velmi bohatý na fosfor, železo (více než maso) a vitamin B1. Oves sice obsahuje jako jiné obiloviny lepek, avšak v jiné formě, což umožňuje konzumovat výrobky z ovsa většině celiaků. Je mimo jiné výbornou potravou pro diabetiky, pomáhá stabilizovat krevní cukr. Oves má posilující účinky, blahodárně působí na nervovou soustavu a tlumí zvýšenou činnost štítné žlázy. Snižuje krevní tlak, příznivé působí při některých nemocech srdce. Kvůli vysokému obsahu tuku se nedají dlouho skladovat, aby nežlukly.

Jáhly

Jáhly

Jáhly obsahují nejvíce železa ze všech obilovin a společně s vysokým obsahem vitaminů skupiny B a minerálů se doporučují lidem trpícím chudokrevností. Vysoký obsah fosforu pomáhá v prevenci a léčbě depresí a únavy. Jáhly jsou jedinou zásaditou obilovinou a proto jsou vhodné při žaludečních obtížích. Jsou přirozeně bezlepkovou potravinou a jsou tedy vhodné pro osoby trpící celiakií. Jáhly mají nejen vysoký obsah minerálů, ale i vlákniny. Vysokým podílem křemíku podporují zachování zdravých zubů, nehtů a vlasů.

Rýže

Rýže

Rýže hnědá, natural, která neprošla bělením obsahuje ve srovnání s bílou rýží vícenásobné množství nenasycených mastných kyselin, vlákniny, minerální látky a vitaminy, také vitamin B, a je v ní také spousta kalia, které reguluje obsah vody v těle. Bílá rýže je pak vyloženě chudá na thiamin neboli vitamin B1, ale i hnědá rýže má své minusy, snižuje totiž vstřebávání železa a vápníku v těle, naštěstí nikoli zásadním způsobem.

Špalda

Špalda

Špalda má vysoký obsah kvalitních bílkovin, vlákniny, mastných nenasycených kyselin, vitamínů (A, E,B1 a B3) i dalších cenných látek, jako je vápník, železo a hořčík. Velký obsah vlákniny má příznivý vliv na zažívání a působí preventivně proti zácpě. Špaldová mouka na rozdíl od běžné pšeničné nezahleňuje, což je důležité nejen pro alergiky. Pro svůj nízký glykemický index je vhodná pro diabetiky. Špalda posiluje imunitu, chrání náš organismus proti infekcím. Špalda není tak silný alergen jako pšenice, a proto představuje alternativu pro ty, kteří trpí nesnášenlivostí pšenice.

Žito

Žito

Žito příznivě působí na arterie a neobsahuje sodík, pomáhá snižovat vysoký krevní tlak. Žito obsahuje velké množství nerozpustných celulózových vláken, což pomáhá proti zácpě, hemeroidům a nádorům a velmi prospívá cévám a celému oběhovému systému. Podobně jako jiné obilniny je žito vhodné pro nakličování. Naklíčené obilky mají ve srovnání s pšenicí mnohem svěžejší a šťavnatější chuť.

Kroupy

Kroupy

Ječné kroupy obsahují vitaminy skupiny B, které jsou potřebné pro správné fungování metabolismu, dále pak také vitamín E, který nás chrání před volnými radikály. Za zmínku stojí i vysoký obsah minerálů (selen, hořčík, zinek, mangan, měď, fosfor) nezbytných pro stavbu kostí a zubů, ale i pro celkovou obranyschopnost. Přispívají rovněž k lepší kvalitě pokožky, snižují cholesterol a hladinu cukru v krvi. Ječné kroupy navíc neobsahují téměř žádný lepek.

Pohanka

Pohanka

Kromě toho, že pohanka patří mezi bezlepkové potraviny, obsahuje také řadu minerálních látek, jako jsou vápník, železo, hořčík, fosfor, draslík, měď, mangan a zinek, a vitamínů B (B1, B2, B6), E, niacin a rutin (rutin podporuje vstřebávání vitamínu C). Navíc příznivě působí na cévy a celý cévní systém.

Len

Len

Lněná semínka mají protivirové, protizánětlivé, antibakteriální a protiplísňové účinky, pomáhají při stavech jako je astma a artritida. Konzumace lněných semínek přispívá ke snižování cholesterolu v krvi, upravuje krevní tlak, stabilizuje cukr v krvi, odvádí přebytečný tuk z tkání a upravuje metabolismus, podporuje hubnutí. Lněná semínka mají lehce projímavý efekt, napomáhají plynulému pohybu střevního obsahu. Preventivně působí proti rakovině prsu a zmírňují návaly horka při menopauze. Po namletí len rychle oxiduje - melsi tedy vždy čerstvě.

Dýně

Dýně

Dýňová semínka podporují zdravé hubnutí, odvodnění organismu, doplnění správného tuku, odstranění špatného cholesterolu, pročistí vám celé tělo od škodlivých látek a hraje důležitou roli při prevenci problémů s prostatou. Semínka dokáží zabránit šťavelanu vápenatému vytvářet ledvinové kameny. Díky vysokému obsahu zinku působí jako přirozená ochrana před osteoporózou. Pomáhají odkyselit vnitřní prostředí těla. Patří mezi přírodní léky proti různým parazitům a tasemnicím.

Sezam

Sezam

Pro vysoký obsah železa je vhodný při chudokrevnosti. Vysoký obsah vitaminů skupiny B a hořčíku s fosforem z něho dělají lék na deprese, neurózy a je skvělou prevenci například před svalovými křečemi. Pro svůj vysoký obsah nenasycených mastných kyselin a hořčíku je vhodným doplňkem u nemocí srdce a cév. Vysoký obsah zinku zlepšuje imunitu a metabolismus. Vysoký obsah karotenů s hořčíkem, vápníkem a zinkem jsou lékem na nemoci očí, vlasů, kůže, sliznic a nehtů.

Slunečnice

Slunečnice

Slunečnicová semínka obsahují velké množství živin, které napomáhají nervové soustavě a přispívají v obecnému fyzickému zdraví. Jsou zdrojem vitamínu E, který je silným antioxidantem. Má také silný protirakovinný účinek. Obsah vitamínu B1 pak pomůže lidem, které trápí stres, nespavost či nervozita.

Mák

Mák

Maková semena jsou především významným zdrojem vápníku, kterého obsahují dokonce daleko více nežli mléko nebo sýry a tím pomáhají předcházet osteoporóze a zubnímu kazu. Je vhodný jako prevence kardiovaskulárních onemocnění. Mák má zázračné účinky na kvalitu naší pleti, nehtů i vlasů. Mák je dobrým zdrojem železa a obsahuje kyselinu olejovou, která se výborně osvědčila při snaze zlepšit paměť či snížit krevní tlak. Poslední výzkumy mák označili za skvělou potravinu při prevenci rakoviny prsu.

Chia

Chia

Semínka chia obsahují čtyři důležité látky: vápník, fosfor a omega 3 a omega 6 nasycené mastné kyseliny. Konzumace semínek chia přispívá k vnitřní hydrataci těla a tím mnohdy i k lepšímu zvládnutí fyzického výkonu. Semínka chia mají i významné protizánětlivé účinky vzhledem k obsahu zdraví prospěšných antioxidantů (vit. C a E) a skořicových kyselin. Díky vynikajícímu nutričnímu obsahu mají pozitivní vliv na zdraví pokožky, vlasů a nehtů.

Vlašské ořechy

Vlašské ořechy

Vlašské ořechy obsahují více mědi něž většina rostlinných potravin či masa. Jsou dobrým zdrojem zinku, jež je důležitý pro enzymatické reakce, pro zdravé vlasy, pokožku, nehty, prostatu a mnohé další biochemické pochody. Mangan obsažený ve vlašských oříšcích může pomoci neplodným párům. Vlašské ořechy významně zlepšují kardiovaskulární činnost, především u lidí s cukrovkou druhého typu.

Anýz

Anýz

Působí příznivě na trávicí a dýchací soustavu. Anýz je výborná protilátka na nikotin a dehet, čistí podrážděnou sliznici průdušek a podporuje regeneraci buněk sliznice. Má stimulující účinek na na prsní žlázy, což zvyšuje tvorbu mléka.

Badyán

Badyán

Povzbuzuje chuť k jídlu a zmírňuje také žaludeční potíže. Badyán má antibakteriální vlastnosti. Badyán, stejně jako jemu příbuzný anýz, by se neměl používat v těhotenství.

Hřebíček

Hřebíček

Působí antibakteriálně a antisepticky. Celkově posiluje imunitní systém. Používá se na bolesti kloubů, revmatické nemoci, svaly. Zlepšuje chuť k jídlu a uvolňuje křeče v břiše, podporuje vylučování trávicích enzymů a celkově zlepšuje trávení. Účinně bojuje proti střevním parazitům. Kladně působí na menstruační cyklus.

Pšenice

Pšenice

Obsah tuku je nízký (asi 2,5 %) a nachází se v něm velké množství nenasycených mastných kyselin.Z vitamínů jsou v pšeničném zrnu obsaženy hlavně vitamíny skupiny B, vitamín E a v menším množství také β-karoten. Z minerálních látek je nejvíce zastoupen fosfor. Pro vysoký obsah lepku je pšenice po dalším zpracování velmi vhodná k pečení

Slzovka (Hato mugi)

Slzovka

Slzovka patří mezi velmi významné léčivé potraviny - odstraňuje usazeniny, odbourává zbytky živočišných potravin a tuků. Zlepšuje činnost zažívacího systému, posiluje játra, příznivě působí na žaludek, snižuje cholesterol, používá se při léčbě bradavic, znamének, bolestivých kloubů, zlepšuje pružnost kůže, čistí a zlepšuje pleť. Pomáhá také při otocích a bolestech svalů a kloubů. Podpoří léčbu při zánětech močového měchýře, zápalu průdušek a plic.

Konopné semínko

Konopné semínko

Konopná semínka velmi silně podporují imunitní systém našeho organismu. Léčí záněty a s nimi spojené chronické nemoci (např. artritida, roztroušená skleróza, Alzheimer, nemoci srdce,...). Semínka obsahují dokonalý poměr omega 3 a 6 mastných kyselin. Výživová hodnota semínek se vyrovná i kvalitnímu masu, protože obsahují kompletní aminokyselinové spektrum čili kompletní bílkoviny!

Fenykl

Fenykl

Tlumí nadýmání a bolestivé křeče v trávicím ústrojí, povzbuzuje střevní peristaltiku. Řeší zácpu a překyselený žaludek; působí proti ztrátě chuti k jídlu. Zabraňuje pálení žáhy. Používá se i při žaludeční nevolnosti. Má močopudný a detoxikační účinek, je proto častou součástí čistících diet, jelikož zbavuje tělo toxinů. Podílí se na zvýšení tvorby mateřského mléka.

Hořčičné semínko

Hořčičné semínko

Hořčičná semínka urychlují a usnadňují trávení a napomáhají při problémy se zácpou či plynatostí. Posilují játra a žlučník, a jsou proto výborným prostředkem podporujícím přirozenou detoxikaci těla. Snižují hladinu cholesterolu a očišťují tak krev.

Kardamon

Kardamon

Kardamon je velmi prospěšný na trávení, posílení krevního oběhu, posiluje srdce a játra, odstraňuje pálení žáhy, odhleňuje a detoxikuje organismus. Rovněž zklidňuje revmatické a ledvinové bolesti, kožní problémy, astma i bolest v krku. Působí proti překyselení, čistí dutinu ústní a vyjasňuje mysl.

Koriandr

Koriandr

Koriandr se užívá hlavně při zažívacích potížích, proti nadýmání, proti křečím střev (břicha) a kolikám v trávicím traktu. Povzbuzuje nervovou činnost a stimuluje tělesnou činnost. Příznivě ovlivňuje činnost slinivky břišní. Tato bylina se používá i k hubení střevních parazitů.

Kmín

Kmín

Kmín je lékem proti nadýmání a křečím trávicího traktu. Uklidňuje podrážděný žaludek, pomáhá lépe strávit potravu. Podporuje činnost jater a žlučníku. Při střevních houbách (kvasinky, plísně) nebo po užití antibiotik pomáhá obnovit střevní mikroflóru. Uvolňuje křeče i v plicích. U kojenců podporuje trávení mléka (1 lžička čaje do lahvičky) a u matek tvorbu mateřského mléka.

Nové koření

Nové koření

Zlepšuje stravitelnost těžších jídel. Účinkuje proti nadýmání, pomáhá očišťovat trávicí trakt a zvyšuje chuť k jídlu. Pomůže při bolesti zubů, svalů. Dokáže regulovat hladinu cukru v krvi.

Pepř

Pepř

Silice obsažené v pepři stimulují produkci slin a trávících šťáv, urychlují a usnadňují tak trávení jídla a povzbuzují chuť k jídlu vůbec. Pepř stimuluje krevní oběh, zvedá krevní tlak a tím i zásobování orgánů živinami a kyslíkem. Má i lehce dezinfekční účinky a působí též proti nadýmání. Je vhodným lékem v době nachlazení - prohřívá naše tělo i sliznice, čímž zlepšuje odkašlávání, spouští rýmu pomáhá odstartovat pocení v době nemoci.

Skořice

Skořice

Skořice působí příznivě na zažívání, odstraňuje bolesti žaludku a předchází vzniku žaludečních vředů. Kromě toho pomáhá při plynatosti. Skořice zabraňuje vzniku krevních sraženin, protože má schopnost ředit krev. Celkově také napomáhá krevnímu oběhu. Snižuje hladinu škodlivého cholesterolu, působí příznivě i proti chřipce a nachlazení, zvyšuje mozkovou aktivitu a je účinným bojovníkem proti širokému spektru virů, bakterií a plísní.

Čočka

Čočka

Čočka je nejen zdrojem bílkovin, železa a zinku, ale také vápníku, draslíku, vitaminů skupiny B a karotenu. Snižuje tak obsah cukru v krvi, napomáhá snižovat cholesterol a dokonce má i protirakovinné účinky. Dále pozitivně působí na pleť, lámavost vlasů či nehtů, ale také na závratě.

Čočka červená

Čočka červená

Oproti klasické čočce není třeba červenou čočku dlouhou dobu tepelně upravovat nebo máčet. Červená čočka reguluje hladinu krevního cukru a zpomaluje vyprazdňování žaludku. Červená čočka loupaná je nejlépe stravitelná ze všech luštěnin, proto je velice vhodná i jako první zdroj bílkovin pro malá miminka.

Čočka černá

Čočka černá

Stejně jako čočku červenou, ani ji není třeba namáčet ani zdlouhavě tepelně upravovat. Má nízký glykemický index je tedy vhodná pro diabetiky. Černá čočka vyniká vysokým obsahem železa a velkým podílem vlákniny.

Popis mlýnku a jeho příslušenství

Dřevěné těleso mlýnku se skládá z podstavce, dvou bočnic a násypky a bylo vyrobeno z masivního buku původem z ČR. Dřevo je těženo ekologicky šetrným a sociálně prospěšným způsobem dle lesní certifikace FSC (Forst StewardshipCouncil).

Poslední výzkumy ukazují, že masivní dřevo je odolné proti bakteriím, je antistatické a je ideálním materiálem pro alergiky.

Jednotlivé dílce jsou ošetřeny lněným olejem lisovaným za studena.

Každý kus je originálním výrobkem, protože ruční práce při jeho výrobě představuje nadpoloviční podíl.

Mlecí mechanismus se skládá ze dvou mlecích válečků opatřených kosoúhlým rýhováním, ozubenými kolečky, dvěma stěrači, hřídelky a kliky. Tyto dílce jsou vyrobeny ze zdravotně nezávadné potravinářské nerezové oceli ČSN 17 240 bez obsahu niklu. Pryžové rozpěrky zabezpečují rovnoměrný přítlak stěračů na válečky. Ruční pohon mlecích válečků zajišťuje klika prostřednictvím nerezových ozubených koleček s převodem 1 : 1.

Připevnění mlýnku se provádí prostřednictvím šroubové svěrky na desku stolu, kuchyňské linky nebo police o tloušťce max. 55 mm a hloubce od hrany desky min. 35 mm.

Pro snadné a rychlé využití mlýnku doporučujeme jeho připevnění na stabilní místo, abyste ho mohli využít kdykoliv budete potřebovat bez zbytečné manipulace. Je velmi pravděpodobné využití mlýnku několikrát denně, někdy i na minimální množství suroviny (např. dva hřebíčky, nadrcení lžičky kmínu,…)

Konstrukce mlýnku zaručuje i díky otevřenému designu univerzální využití, spolehlivost, bezproblémovou obsluhu a snadnou údržbu.

Nerezové mlecí segmenty a dřevěná konstrukce z bukového dřeva s povrchovou úpravou lněným olejem lisovaným za studena jsou zdravotně nezávadné.

Příslušenstvím základního provedení je dřevěná výsypka, ochranný textilní návlek a štěteček na čištění válečků a stěračů.

Technické údaje

  • Rychlost drcení: 100-150 g/min (v závislosti na mleté surovině)
  • Kapacita výsypky (misky): 200 g
  • Kapacita násypky: 150 g
  • Tloušťka drcení: 0,4 – 0,8 mm
  • Rádius kliky: 220 mm
  • Hmotnost: 2,95 kg
  • Rozměry v mm (v/š/h): 260/110/110

Kde si melsi vyzkoušet

Biokrámek Polička

Pardubický kraj
Polička
Tyršova 179

Meloun - ani jeden obal

Ústecký kraj
Litoměřice
Velká Dominikánská 264/26

KARDAMON OBCHOD s.r.o.

Plzeňský kraj
Plzeň
Kollárova 1120/6

Biotique Hotel LA VIMEA

August Kleeberg 7
I-39025 Naturns BZ
Südtirol

Zdravá výživa Karlovy Vary

Karlovarský kraj
Karlovy Vary
Chebská 355/49

Zdravá výživa U Myšky

Pardubický kraj
Hlinsko
Erbenova ulice 659

Olomouc bez obalu s.r.o.

Olomoucký kraj
Olomouc
Kateřinská 10

Krok Trutnov

Královehradecký kraj
Trutnov
Žižkova 498

Vegzion

Královehradecký kraj
Svoboda nad Úpou
Horská 464

Mlsná Farmářka

Královéhradecký kraj
Náchod
Tyršova 63

Zdravá výživa ROBI

Olomoucký kraj
Jeseník
Sadová 881